DFZ FARBVERBINDUNGEN – Veranstaltungsreihe

Hier kostenfrei anmelden: https://pretix.eu/deutsches-farbenzentrum

Shades of HERstory: Exploring Women’s Influence on Colour Through History

Wir möchten Sie herzlich zu einem online Vortrag am International Colour Day, Donnerstag, den 21. März,einladen. Save the date! Bei diesem neuen Format des DFZ namens COLOUR CONNECTIONS werden Dr. Alexandra Loske, deutsch-britische Kuratorin am Royal Pavilion in Brighton, England, und unsere neue Kuratorin für Farbenlehre und Farbenliteratur, sowie die US-amerikanische Multimedia-Künstlerin Brece Honeycutt einen Vortrag halten unter dem Titel “Shades of HERstory: Exploring Women’s Influence on Colour Through History”. Dr. Alexandra Loske hat aktuell eine Monographie der englischen Künstlerin Mary Gartside veröffentlicht, die als erste Frau schon fünf Jahre vor Goethe eine Farbtheorie als Gegenentwurf zur newtonschen Farbenlehre veröffentlichte und aufgrund ihrer Illustrationen als Pionieren der abstrakten Kunst bezeichnet werden kann. Die US-amerikanische Künstlerin Brece Honeycutt verweist in ihren geschichtsbezogenen Werken auf Gartside und legt in ihrer Arbeit stets einen besonderen Fokus auf Material und Farbe. Somit dient Gartside als Schnittstelle zwischen Alexandra Loske’s und Brece Honeycutt’s Werken. Die Präsentation beginnt um 20 Uhr (CET) und wird im Sinne der Internationalität auf Englisch gehalten. Der zeitliche Rahmen beträgt um die 30 bis 40 Minuten pro Sprecherin mit anschließender Möglichkeit Fragen zu stellen. 

CVs

Dr Alexandra Loske

Dr Alexandra Loske is a German-British art historian, writer and curator with a particular interest the history of colour in Western art, print culture, and architecture.  She has been working in various roles at the University of Sussex since 1999 and is now a Research Associate in the School of Media, Arts and Humanities. Alexandra is the Curator of the Royal Pavilion, Brighton, and author of several books and book chapters on art, colour and culture. She is currently working on a book about the Royal Pavilion in its historical context, for Yale University Press (ca.2025). Her main research project is the lives and work of women in colour history. She has published and lectured widely on one of the earliest female colour theorist, the English artist Mary Gartside (c.1755-1819), and has just published a monograph on her (Thomas Heneage Art Books, 2024) and a large double volume on Colour Concepts (TASCHEN, 2024).

Brece Honeycutt

Brece Honeycutt, a multi-media artist, uses research as a material for her history and nature based works.  She holds a B.A. in Art History from Skidmore College (Saratoga Springs, NY) and an M.F.A. in sculpture from Columbia University (New York, NY).

Her current projects include:  Prismatic Utopia, researching the Shaker communal society and their temporal and spiritual use of color, for which she received a 2023 Maker-Creator Fellowship at Winterthur Museum, Library and Garden (Wilmington, DE); and makingAWARE, manifesting in walks, archival research, poetry & natural dye work. In 2022, Copy Press UK published her audio-visual essay “A Bird to overhear-“ based on Honeycutt’s nature observations and research conducted during her fellowship at the American Antiquarian Society (Worcester, MA).

www.brecehoneycutt.com

Scroll to Top